Στηρίζουμε - συμμετέχουμε στην «Αριστερή Πρωτοβουλία Γλυφάδας - με την αριστερά της ρήξης & της ανατροπής»
aristeriprwtovouliaglyfadas.blogspot.gr - www.facebook.com/AristeriPrwtobouliaGlyfadas

Translate

Πρόσφατα άρθρα

Τρίτη, 17 Φεβρουαρίου 2009

Δεν θα πληρώσει ο Υμηττός την κρίση τους!

Για άλλη μια φορά, η επίσημη πολιτική ηγεσία της χώρας μάς βγάζει πέρα για πέρα αληθινούς σε όσα προβλέψαμε και όσα αποκαλύψαμε το προηγούμενο διάστημα. Με δυο ανακοινώσεις «βόμβες μεγατόνων» έρχεται να αποτελειώσει ότι έχει απομείνει από τον πολύπαθο Υμηττό και να αλλάξει άρδην το τοπίο της νότιας Αθήνας, πάντα προς το πολύ χειρότερο. Οι δυο ανακοινώσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ αφορούν τους νέους αυτοκινητόδρομους-επεκτάσεις της Αττικής Οδού και την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον Υμηττό. Οι ανακοινώσεις αυτές μαζί με τις υπαρκτές πιέσεις και πρωτοβουλίες Δήμων και οικοπεδοφάγων για περαιτέρω οικοδόμηση του Υμηττού περιγράφουν ανάγλυφα το μέλλον του βουνού και του δάσους, το οποίο πλέον αποκαλούν προκλητικά «θεματικό» ή «αστικό» πάρκο!!! Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά.

Την Τετάρτη 21-1-2009 ο Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου και Προστασίας (!!!) Περιβάλλοντος Αθήνας (κατά κόσμον ΟΡΣΑ) συνεδρίασε και αποφάσισε την τροποποίηση του νομικού πλαισίου που διέπει από το 1978 μέχρι σήμερα τη δόμηση και τις χρήσεις γης στον Υμηττό. Ένα νομικό πλαίσιο που κατάφερε μέσα σε 30 χρόνια να κάνει τέτοια ζημιά στον Υμηττό, που σήμερα να μιλάμε για μη αναστρέψιμες καταστάσεις, όπως η κατασκευή μιας σειράς «κοινωφελών» υποδομών (πανεπιστημιούπολη, πάρκα κεραιών, σχολεία, αθλητικά κέντρα, νεκροταφεία, εγκαταστάσεις ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ, χώροι μεταφόρτωσης απορριμμάτων, στρατόπεδα, λατομεία, εκκλησίες, ταβέρνες κτλ), ενώ δεν μπόρεσε να προστατεύσει τον Υμηττό από καταστροφικές επεκτάσεις του Σχεδίου Πόλης, καταπατήσεις, πυρκαϊές και το μεγάλο έγκλημα της Αττικής Οδού. Ο ΟΡΣΑ έρχεται λοιπόν σήμερα να νομιμοποιήσει όλη αυτή την σπέκουλα που έγινε στο περιβάλλον από τις κυβερνήσεις και τις δημοτικές αρχές των τελευταίων 30 χρόνων και να προχωρήσει ακόμα πιο επιθετικά, σε αποχαρακτηρισμό του βουνού και του δάσους και υποβάθμισή του σε «αστικό πάρκο», αφήνοντας όσα περιθώρια μπορεί για κάθε είδους «αναψυκτήρια» τύπου Μαγγίνα και ακόμα χειρότερα. Έρχεται επίσης να δώσει τη άνευ όρων δυνατότητα για την κατασκευή δημόσιων έργων στον Υμηττό, όπως για παράδειγμα ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ! Επίσης, εντάσσει όλες τις διεκδικούμενες καταπατημένες εκτάσεις της περιοχής μας στην πιο «χαλαρή» ζώνη χρήσεων γης, όπου πρακτικά μπορεί να κατασκευαστεί οτιδήποτε αρκεί να το ονομάσουν «κοινωφελές», ενώ μελλοντικά μπορεί ευκολότερα απ’ όλες να αποχαρακτηριστεί και να μετατραπεί σε οικιστική ζώνη. Από όλο αυτό το σκηνικό άπλετης «αναψυχής», «ευαγών δραστηριοτήτων», «πολιτισμού», «προστασίας του περιβάλλοντος» και «ανάπτυξης» που προσπαθεί το ΥΠΕΧΩΔΕ να κατοχυρώσει στον Υμηττό, λείπει φυσικά κάθε έννοια άγριας φύσης, ελεύθερης χλωρίδας και πανίδας και παρθένας δασικής έκτασης, που μπορεί να μην το συνειδητοποιούμε, αλλά υπάρχει ακόμα στον Υμηττό και μας κουνάει πλέον το μαντήλι...

Σε απόλυτη αρμονία και συγχρονισμό με αυτή την ανακοίνωση του ΟΡΣΑ, έρχεται την Τρίτη 17-2-09 το κεντρικό ΥΠΕΧΩΔΕ να ανακοινώσει τα τελικά του σχέδια για τους νέους αυτοκινητόδρομους της Αττικής. Το πρώτο που μπορεί κανείς να διακρίνει σε αυτά είναι ότι εφαρμόζεται και πάλι η συνήθης πρακτική που επιβάλει σε κάθε ελεύθερο χώρο και σε κάθε στοιχείο φυσικού περιβάλλοντος να θυσιάζεται σύμφωνα με τις επιταγές του μοντέλου ανάπτυξης που ακολουθείται, οι οποίες εξόφθαλμα πλέον ταυτίζονται με τα συμφέροντα της αγοράς και των εργολάβων. Είναι σαφές εξάλλου ότι οι δρόμοι αυτοί σχετίζονται άμεσα με την αγοραία ανάπτυξη του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και της παραλίας και δεν αποτελούν μονόδρομο για την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών του πληθυσμού. Οι τραγικές επιπτώσεις που θα επιφέρουν έχουν αναλυθεί σε προηγούμενες ανακοινώσεις μας και έχει γίνει σαφές ότι επηρεάζουν όχι μόνο την γειτονιά μας αλλά όλη την Αθήνα και υποθηκεύουν το μέλλον το δικό μας και των παιδιών μας. Αυτές συμπυκνώνονται στους εξής άξονες:

1. υποβάθμιση του Υμηττού και του φυσικού περιβάλλοντος από τη διέλευση του δρόμου στους πρόποδές και υπόγεια στο εσωτερικό του. Βιβλική καταστροφή στο αισθητικό δάσος Καισαριανής-Βύρωνα στη θέση Σακέτα με τη σήραγγα Υμηττού και τον κόμβο

2. κυκλοφοριακή επιβάρυνση της πόλης και αλλοίωση του αστικού περιβάλλοντος από την ενθάρρυνση της αυτοκίνησης και την καταστροφή ελεύθερων χώρων

3. διόγκωση των κοινωνικών ανισοτήτων από την ανάπτυξη ενός παράλληλου ιδιωτικού οδικού δικτύου για λίγους

4. επιβολή ενός συνολικά ανθυγιεινού τρόπου ζωής, συμπεριλαμβανομένων των τροχαίων ατυχημάτων

Όσον αφορά τις περιοχές μας, επικυρώνεται ο ανισόπεδος κόμβος εισόδου στο ύψος της διακλάδωσης της Κύπρου προς Γούναρη και Γεννηματά, στο όριο των τριών δήμων, δίπλα ακριβώς από τα σχολεία στο «Γεφυράκι», που ξηλώνει πλήρως το παρκάκι. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα κατασκευαστούν σήραγγες κάτω από τις οδούς Αφροδίτης και Εθν. Μακαρίου στο Ελληνικό, χωρίς να ανακοινώνεται ο τρόπος που θα γίνουν. Διατηρούμε, επίσης, σοβαρές επιφυλάξεις για το αν θα πραγματοποιηθεί τελικά η κάλυψη του αυτοκινητόδρόμου που προβλέπεται επί του Υμηττού, καθώς το έργο γίνεται έτσι εξαιρετικά πολυδάπανο και ενδεχομένως ασύμφορο για τους εργολάβους. Ακόμα, όμως, και να ισχύσει η κάλυψη του δρόμου, τα δέντρα πρώτα θα έχουν ξηλωθεί και μετά θα αντικαθίστανται με θάμνους και πικροδάφνες, όπως έχουν κάνει σε τόσες άλλες περιπτώσεις στο παρελθόν, καθώς πάνω από το τσιμέντο δεν φυτρώνει δάσος...

Σε κάθε περίπτωση, όμως, θεωρούμε ότι οι σοβαρότερες από τις επιπτώσεις του έργου δεν αναιρούνται με τις υπογειοποιήσεις, αλλά συγκεντρώνονται πολλαπλάσιες σε συγκεκριμένα σημεία του (πχ καυσαέρια, ηχορύπανση και κυκλοφορία στις εισόδους) και το έργο καθίσταται έτσι συνολικά λιγότερο ασφαλές. Επίσης, με τους νέους αυτοκινητόδρομους, δρόμοι που σήμερα είναι ήδη επιβαρημένοι από την κυκλοφορία (Κύπρου, Γούναρη, Γεννηματά) θα κορεσθούν πλήρως και δρόμοι που έχουν χαμηλή κυκλοφορία (Αγ.Νεκταρίου) θα γίνουν λεωφόροι. Όλα αυτά γιατί η Αττική Οδός θα λειτουργήσει σαν μαγνήτης για τα ΙΧ όσων δεν έχουν άλλη λύση μετακίνησης ή μπορούν να πληρώσουν τα διόδια, ενώ όσοι δεν είναι πρόθυμοι να τα πληρώσουν θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το σημερινό οδικό δίκτυο το οποίο δε θα ανακουφιστεί όπως μας παραπληροφορούν, παρά μόνο προσωρινά.

Επίσης, δεν πρέπει να μας καθησυχάζει το γεγονός ότι η σήραγγα για τα Μεσόγεια έχει χωροθετηθεί στο Βύρωνα, γιατί όλοι όσοι ασχολούνται με το θέμα ξέρουν πολύ καλά πως η σήραγγα στην Τερψιθέα αποτελεί είτε εναλλακτική λύση σε περίπτωση αντιδράσεων στο Βύρωνα είτε πρόσθετο έργο σε ένα δεύτερο χρόνο και σε σχέση με την εξέλιξη των έργων στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού.

Και για όσους πιστεύουν ότι μπορεί και να υπάρξει βελτίωση των συγκεκριμένων σχεδίων εξηγούμε ότι η μελέτη ήδη προβλέπει τους λιγότερους δυνατούς κόμβους και τις περισσότερες υπογειοποιήσεις. Επίσης, εναλλακτικές προτάσεις υπογειοποίησης υπαρχόντων οδών αντί της κατασκευής νέων (πχ υπόγεια λεωφόρος κάτω από τη Βουλιαγμένης αντί περιφερειακής Υμηττού) υπάρχουν ήδη στο συρτάρι του υπουργού και δεν μπορούν να υλοποιηθούν χωρίς την εφαρμογή διοδίων (αφού η κυβέρνηση είναι «οπαδός» των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, οι οποίες πρέπει να βγάζουν κέρδη), ενώ δεν μπορούν να επιλύσουν τίποτα μακροπρόθεσμα διότι το μόνο που κάνουν είναι να ενθαρρύνουν την κυκλοφορία.

Η αντιπρόταση μεταφορών που υποστηρίζουμε εμείς είναι δοκιμασμένη εδώ και δεκαετίες σε όλον τον κόσμο και στηρίζεται στην προώθηση των ήπιων και των μαζικών μέσων μεταφοράς, όπως είναι το βάδισμα, το ποδήλατο και τα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ, μετρό, προαστιακός). Με ένα τέτοιο σύστημα μεταφορών μπορεί σε λίγα χρόνια να καλυφθεί συγκοινωνιακά όλη η Αθήνα, με πολύ μικρότερο κόστος και πολλαπλά περισσότερα οφέλη στην πόλη και στον τρόπο ζωής των κατοίκων της.

Διαφορετικά, θα πρέπει να το πάρουμε απόφαση ότι:

  • εκεί που σήμερα τα παιδιά μας περπατούν μέσα από ένα παρκάκι για να πάνε στο σχολείο θα περνούν μέσα από έναν ανισόπεδο κόμβο (ο οποίος θα είναι μόνιμα δίπλα στο σχολείο και θα διέρχονται απ’ αυτόν περίπου 60.000 οχήματα τη μέρα)
  • εκεί που σήμερα περπατάμε ή κάνουμε ποδήλατο στο βουνό και στα πεύκα, σε λίγο θα τρίζει το χώμα κάτω από τα πόδια μας από τα αυτοκίνητα
  • εκεί που σήμερα βγαίνουμε στο μπαλκόνι και ατενίζουμε το βουνό ή τη θάλασσα, θα βλέπουμε ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων
  • εκεί που αγαπήσαμε τις γειτονιές αυτές για την ησυχία τους, τον καθαρό αέρα και τη δροσιά τους, σε λίγο δεν θα διαφέρουν σε τίποτα από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου
  • εκεί που η Αθήνα θα όφειλε και θα μπορούσε να είναι ένας φιλόξενος τόπος για τους απλούς ανθρώπους πλέον θα επιβιώνει μόνο όποιος έχει να πληρώσει για το κάθε του βήμα, την κάθε του αναπνοή.

Το σκηνικό της καταστροφής έρχεται να ολοκληρώσει ο Δήμος Γλυφάδας, που με δύο πρόσφατες αποφάσεις του θέλει να προχωρήσει σε μεταφορά του νεκροταφείου Γλυφάδας στο βουνό και σε νέες εντάξεις στο σχέδιο πόλης. Η μεταφορά του νεκροταφείου έχει σχεδιαστεί να γίνει στο στρατόπεδο της Αεροπορίας στην Τερψιθέα, ένα χώρο που με μια δενδροφύτευση πολύ μικρότερη από αυτήν που έκαναν οι κάτοικοι της περιοχής μας στην Αιξωνή μπορεί σε λίγα χρόνια να γίνει ένα αισθητικό δάσος σαν της Καισαριανής.

Απέναντι στο ζοφερό αυτό τοπίο που ετοιμάζεται για την πόλη μας, ευτυχώς υπάρχει και κόσμος που δεν υποτάσσεται, που δεν το βάζει κάτω. Στην περιοχή μας ήδη έχουν συλλεχθεί πάνω από 400 υπογραφές και στόχος μας είναι οι χιλιάδες. Σε όλους τους δήμους του Υμηττού έχουν συγκροτηθεί ή παίρνονται πρωτοβουλίες για τη συγκρότηση επιτροπών κατοίκων και μεγάλες κινητοποιήσεις ετοιμάζονται για το επόμενο διάστημα. Η συλλογικότητά μας βρίσκεται πια σε μόνιμη συνεργασία και συντονισμό με τις κινήσεις αυτές, αλλά και με κινήσεις κατοίκων απ’ όλη την Ελλάδα που στέκονται αλληλέγγυοι στον αγώνα μας.

Αυτό, όμως, δεν είναι αρκετό. Πρώτο μέλημά μας για το επόμενο διάστημα είναι ο ίδιος ο κόσμος της περιοχής να αποφασίσει να βγει από το σπίτι του και να πάρει τον αγώνα στα χέρια του. Κανένας απ’ όσους μας αντιπροσωπεύουν στις θέσεις εξουσίας δεν μπορεί να πετύχει όσα χρειάζονται για τη νίκη, είτε γιατί δεν θέλει είτε γιατί δεν μπορεί. Η μόνη λύση είναι να βγούμε όλοι εμείς μαζικά μπροστά, να αξιοποιήσουμε όσα περιθώρια μας αφήνει το νομικό και πολιτικό πλαίσιο και να προχωρήσουμε σε ότι μορφές πάλης απαιτούνται για να νικήσουμε.

Η συλλογικότητά μας δε φιλοδοξεί να «ηγεμονεύσει» στο κίνημα που αναπτύσσεται. Αυτό που θέλουμε είναι να κυριαρχήσει η λογική της άμεσης δημοκρατίας, της ισοτιμίας, της ελεύθερης συμμετοχής και της αυτοοργάνωσης. Αυτή η λογική χωράει την πλειοψηφία της κοινωνίας και βρίσκει αντίθετους μόνο όσους την επιβουλεύονται. Αυτά ήταν και τα μόνα «όπλα» μας τα 4 πρώτα χρόνια της παρουσίας μας και με αυτά θα πορευθούμε και το επόμενο διάστημα.

Καλούμε, λοιπόν, κάθε κάτοικο που επιθυμεί να ενημερωθεί και να αντισταθεί με όραμα μια άλλη πόλη, για μια πιο ελεύθερη ζωή, να επικοινωνήσει μαζί μας και να ενώσει τις αγωνίες και τις δυνάμεις του με τις δικές μας.

Εμείς λέμε:

  • κανένας νέος αυτοκινητόδρομος στη νότια Αθήνα, υπόγειος ή επίγειος, με κόμβους και σήραγγες. Δημόσια, δωρεάν, γρήγορα και αξιόπιστα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και ολοκληρωμένα δίκτυα πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων για την κάλυψη των αναγκών μας.
  • απόσυρση του σχεδίου τροποποίησης του διατάγματος προστασίας του Υμηττού. Απόλυτη προστασία από τα όρια του σημερινού σχεδίου πόλης μέχρι την κορυφή του. Απομάκρυνση όσων εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων μπορούν να απομακρυνθούν (ΚΥΤ, χώροι μεταφόρτωσης απορριμμάτων, στρατόπεδα, λατομεία) και άμεση αποκατάσταση του φυσικού τοπίου.
  • όχι στην κατασκευή κι άλλου νεκροταφείου στο βουνό. Ο χώρος της Αεροπορίας να γίνει δασικός χώρος αναψυχής.
  • κάτω τα χέρια από τους ελεύθερους χώρους και το βουνό. Καμία επέκταση της πόλης – καμία περαιτέρω οικοδόμηση-εκμετάλλευση των ελεύθερων χώρων.
  • περιφρούρηση, πυροπροστασία και δενδροφύτευση του βουνού
  • ο αγώνας στα χέρια των κατοίκων με συνελεύσεις και επιτροπές αγώνα

να κάνουμε το πάρκο στο «τριεθνές» κέντρο του αγώνα!


για τη συνέντευξη τύπου του Σουφλιά δείτε εδώ:
www.minenv.gr